1. Schaalbaarheid
Google Adwords maakt het mogelijk om zelf te bepalen hoeveel geld je wilt besteden aan adverteren. Je bepaalt hoe vaak en aan wie de advertentie wordt getoond en wat een vertoning maximaal mag kosten. Je kunt op ieder willekeurig moment de instellingen wijzigen en op die manier testen welke instellingen je de beste resultaten leveren.
2. Meetbaarheid
Voordat Google Adwords werd geïntroduceerd was het veel lastiger om de toegevoegde waarde van adverteren aan te tonen. Met Adwords en Google Analytics kan heel makkelijk worden achterhaald hoe iemand op je website terecht is gekomen. Als een bezoeker uiteindelijk een potentiele koper wordt, bijvoorbeeld doordat hij via de website contact met je heeft gezocht, dan is er zelfs een berekening te maken wat deze opportunity je heeft gekost. Na verloop van tijd kan er doorgaans een redelijke inschatting worden gemaakt hoeveel budget er nodig is om een x-aantal leads / opportunities te verzamelen.
3. Sneller resultaat
In tegenstelling tot SEO – waarbij veranderingen in de content van de website vaak pas na lange tijd resultaat opleveren (al dan niet positief) – biedt SEA (Adwords) direct resultaat. En als het resultaat tegenvalt dan pas je de instellingen gewoon aan.
4. Flexibilieit
Google Adwords biedt vele manieren om je doelgroep te bereiken – geen enkel platform biedt meer dynamiek. Display advertenties, zoekadvertenties, video-advertenties, banner-advertenties – alles is mogelijk. Experts weten precies welke kanalen het best kunnen bijdragen aan het behalen van jouw doelstellingen.
5. Het onderhoud van SEA is veel eenvoudiger dan SEO
Om hoog in de zoekresultaten te belanden is de content van je website van groot belang. Bied je relevante en unieke content en wordt dit door veel bezoekers gewaardeerd – dan is de kans groot dat de pagina hoog eindigt. Dat is relatief eenvoudig als je over slechts één onderwerp iets te melden hebt, maar dat wordt al wat lastiger als er over verschillende onderwerpen iets te melden is.
6. Betere resultaten met Google Adwords
Met Google Adwords eindig je altijd boven de organische zoekresultaten. Wat je hiervoor moet betalen is weer afhankelijk van verschillende factoren: Hoe relevant is de advertentie i.c.m. de zoekterm. Hoe relevant is advertentie i.c.m. de content van de website etc. etc. SEA experts kunnen je enorm veel geld besparen. Als je niet exact weet hoe je een campagne moet inrichten dan betaal je namelijk al snel 30-40% meer voor een click dan wanneer je dit aan een expert overlaat.
7. Adwords gaat een steeds prominentere rol spelen bij de zoekresultaten
De ruimte die beschikbaar wordt gesteld voor het vertonen van advertenties wordt steeds groter. En dat is niet heel verwonderlijk natuurlijk. Google Adwords is verantwoordelijk voor 94% van de totale Google omzet. Dat is niet niks. Het is dus ook begrijpelijk dat SEO altijd van ondergeschikt belang zal zijn voor Google. Toch blijft SEO belangrijk – ook omdat de kosten van Adwords kunnen worden beperkt als de content van een website waar naartoe wordt gelinkt ‘klopt’.
8. Adwords advertenties vallen meer op
Hoe vaker een advertentie wordt geklikt, hoe meer geld dat oplevert voor Google. Hoe beter de resultaten zijn voor de adverteerder, hoe vaker de adverteerder zijn geld zal uitgeven aan Adwords. Het is niet heel moeilijk voor te stellen dat Adwords advertenties altijd voorrang krijgen bij Google. Ze vallen meer op – zien er verleidelijker uit etc.
9. Adwords bezoekers leiden vaker tot een conversie dan organische bezoekers
Hoewel dit niet in alle sectoren bewezen is, leidt een Adwords bezoeker vaker (soms 2x zoveel) tot een conversie (een contact moment of het plaatsen van een order) dan bezoekers die via de organische zoekresultaten op je website komen. Met advertenties kan je exact bepalen wie je naar je website wilt trekken. Bovendien kan je de advertentie linken met de meest relevante pagina van jouw website. Hierdoor hoeven bezoekers minder lang te zoeken en wordt de kans dus vergroot dat ze zaken met je gaan doen. Nogmaals, het is geen garantie maar het lijkt mij zeker de moeite waard!
10. Google Adwords ondersteunt alle andere marketing kanalen
Er zijn meerdere wegen die naar Rome of in dit geval naar jouw website leiden. Natuurlijk trek je ook mensen aan via social media, commercials of zelfs print. Google maakt het mogelijk om in Adwords re-marketing campagnes in te richten. Zo kan je mensen die jouw site hebben bezocht een cookie meegeven om ze vervolgens te ‘achtervolgen’ met relevante banner advertenties. Komt men op websites die zijn aangesloten bij Google’s AdSense programma, dan wordt jouw banner daar geplaatst. Mocht je je ooit hebben afgevraagd hoe Zalando jou kan blijven bestoken met plaatjes van schoeisel of kleding waarvoor je interesse hebt getoond, dan weet je nu hoe dat men dat doet. Zeer krachtige tool – vraag een expert naar de mogelijkheden!